Isnin, 14 April 2014

SPM 2013- KEKAL 100%


ALHAMDULILLAH......
masih lagi 100%....
disaat cikgu menghadapi saat2 getir untuk bersalin, waktu itulah juga para pelajar ERT bertarung menghadapi kertas ERT SPM. Jadi tak dapat lah cikgu memberi semangat disaat saat akhir itu...
Namun akhirnya keputusan dapat membuktikan hasil usaha akhir mereka adalah berbaloi....
tahniah diucapkan.....

 LAPORAN POST-MORTEM  SPM  2013
MATAPELAJARAN                        :           EKONOMI RUMAH TANGGA
PENCAPAIAN
CALON
TOV/ETR/ PP/SPM
A+
A
A-
B+
B
C+
C
D
E
LULUS
G
GPMP

TOV 2013
BIL
0
3
0
2
1
4
2
0
1
12
1

%
0
23.1
0
15.4
7.7
30.8
15.4
0
7.7
92.3
7.7

ETR 2013
BIL
1
2
2
1
4
1
1
1
0
13
0

%
7.7
15.4
15.4
7.7
30.8
7.7
7.7
7.7
0
100
0

PP 2013
BIL
0
0
0
1
1
2
7
1
1
13
0


%
0
0
0
7.7
7.7
15.4
53.9
7.7
7.7
100
0

SPM 2013
(13 ORANG)
BIL
0
1
3
2
3
1
2
-
1
13
0

%
0
7.7
23.1
15.4
23.1
7.7
15.4
-
7.7
100
0
3.85
SPM 2012
BIL
0
5
1
5
3
1
3
2
0
20
0

%
0
25
5
25
15
5
15
10
0
100
0
3.55
SPM 2011
BIL
0
0
1
3
4
3
2
2
1
16
0

%
0
0
6.25
18.75
25.00
18.75
12.5
12.5
6.25
100
0
4.75
SPM 2010










100

4.37



A    ANALISA
1.       Pencapaian  SPM 2013 masih mengekalkan kelulusan 100%
2.       Adanya peningkatan peratus kualiti  A berbanding tahun sebelum  sebanyak 0.8%
3.       Sedikit penurunan dari segi GPMP kerana ada seorang pelajar yang mendapat gred E.
4.       Namun begitu keputusan keseluruhan dianggap baik kerana pelajar memperolehi gred setakat C, tiada gred D.
5.       Keseluruhan keputusan SPM meningkat berbanding peperiksaan  percubaan 2013.

B    FAKTOR-FAKTOR YANG DIKENAL PASTI
KEKUATAN
1.       Pelajar  mahir dalam menjawab   soalan kuantitatif. Mereka mampu mendapat markah penuh.
2.       Penggunaan modul Mtek  dapat membantu pelajar  ulangkaji secara pantas
3.        Penggunaan  buku latihan khas ( soalan-soalan daripada MTEK 1-3, ujian rintis dan ujian topical dibukukan) membantu memantapkan ingatan pelajar
4.        Pelajar telah menjawab latih tubi soalan objektif  dan ‘ RESEAT’ sebanyak 15  set soalan.
5.       Permainan kuiz menjadikan pelajar sering bersaing sesama  sendiri  atau  secara berkumpulan

KELEMAHAN
1.       Lemah penguasaan dalam pembelajaran dan   bahasa (NUR ALISA)

Isnin, 22 April 2013

MAKAN TENGAHARI bersama 4 Ikhtisas....hidangan mudah


Inilah hasil masakan 4 Ikhtisas....hidangan makan tengahari yang simple, jus epal bersama mee udang...
komen cikgu....
Mulai hari ini belajarlah membiasakan diri bekerja  di dapur kerana ada di antara  pelajar yang masih belum tahu memotong sayur, menghiris cili, memotong limau kasturi, mencelur mee  dan menggunakan alatan penjimat masa (pengisar/blender)..... Nak menggunakan mesin pembuat jus ( fruit juicer ), kalau tak tahu tak mengapa sebab bukan semua orang mampu memilikinnya , lagi pula ianya bukanlah peralatan yang perlu ada di setiap rumah.
Dan kini sedikit daripada  pengalaman kerja itu telah ditimba, harap-harap dapat dimanfaatkan dalam kehidupan.

Antara hasil pelajar dari 2 kumpulan

Perancangan kerja amat penting dalam amali masakan kerana ia melibatkan pengurusan masa. Jika tiada perancangan yang baik  pengurusan kerja jadi tidak teratur dan ini memberi kesan kepada  penggunaan masa .Masa yang telah ditetapkan akan tersasar dari yang sepatutnya.

ini hasil dari kumpulan yati, wani, farah dan fazira

Komen daripada guru dan kakitangan yang telah merasai hidangan ini......

SEDAPP.........!!

Apa-apapun TAHNIAH  !!  untuk 4 IKHTISAS

Sabtu, 13 April 2013

DAPAT NO. 3...OK la tu







Nama Murid
No. Kad Pengenalan
NUR UMMI BT ABDUL KHAIR
981122-08-6262
NOREZZEATY SAADIAH BT ROSLY
980926-08-7442
NUR SOLEHAH BT IBRAHIM
981210-02-6518

NAMA RESIPI
  1. Karbohidrat                 :           SPAGHETTI TOM YAM  MARINARA
  2. Protein                         :           MIXBALL WITH MUSHROOM SOUP
  3. Sayuran                      :           SPECIAL MIX SALAD
  4. Minuman                     :           NESTLE BLISS LOW FAT YOGURT DRINK


bersama rakan sedaerah....

jom tengok sekolah-sekolah lain